Koopcentraal
Image default
Zakelijk

CRM voor uw winkel

Door de coronapandemie heeft retail veel geleden. Veel verschillende soorten winkels moesten tijdelijk de deuren sluiten en moesten daardoor enorme omzetverliezen accepteren. Echter gebruikten sommige van deze retailers de lockdowns als kans om zich in het digitale tijdperk te wagen; vaak ook door gebrek uit altenatieven.

Zij bouwden een online aanwezigheid op of adverteerden online om verkoop te blijven genereren ondanks de pandemie en al zijn beperkingen. Echter was voor velen de IT-infrastructuur bepalend voor hun succes, waarbij CRM-software de doorslaggevende rol speelden ten opzichte van klanten. Daarom willen wij de betekenis van CRM in context van retail onder de loep nemen en hoe winkels kunnen profiteren van het gebruik van een CRM-systeem.

Wat betekent CRM voor de retail?

De afkorting CRM verwijst naar ‘Customer Relationship Management’, oftewel klantrelatiebeheer. In de kern is dit de centrale strategie en oriëntatie van een bedrijf op haar eigen en potentiële klanten. Dit gaat gepaard met het systematisch inrichten van alle klantrelatieprocessen. Een adequaat CRM-systeem stelt winkels in staat om al deze processen digitaal in kaart te brengen. Binnen een dergelijk systeem kunnen deze processen vervolgens worden beheerd, geoptimalisseerd en kunnen sommige zelfs worden geautomatiseerd. Dit wordt mogelijk gemaakt door de holistische benadering van een CRM-systeem, dat het in kaart brengen van afdelingsoverstijgende processen ondersteunt. De belangrijkste modules zijn: Sales, marketing, contactmanagement, klantenservice, projectmanagement, rapportage of workflow management.

De juiste software vinden voor uw winkel

In het tijdperk van digitalisering hebben winkels keuze te over. De CRM-markt is zo groot en zo divers dat er voor allerlei soorten winkels een geschikt CRM-systeem te vinden is. Vereiste profielen kunnen sterk variëren als gevolg van factoren zoals de grootte van uw eigen winkel, de aard van het klantenbestand, de branche of het vereiste aantal toekomstige gebruikers. Dus hoe kunnen bedrijven erin slagen om een geschikte CRM-software voor hun winkel te vinden? Allereerst moet worden benadrukt dat elk bedrijf en elke winkel uiteindelijk wordt gekenmerkt door zijn eigen vereisten. Dit betekent dat ranglijsten zoals top 10-lijsten slechts van beperkte betekenis zijn. Om een geschikt systeem te vinden, moeten winkels in plaats daarvan eerst intensief met hun eigen processen omgaan en doelen definiëren die met de invoering van het systeem moeten worden bereikt. De eisen kunnen vervolgens worden vastgelegd in de vorm van een eisenspecificatie, die kan worden gebruikt als concrete basis voor besluitvorming.

Enkele voordelen van CRM

Gepersonaliseerde marketing

Alle verzamelde data over uw klanten wordt in het CRM-systeem beheerd. Zo kan geslacht, locatie of aankoopgedrag worden gebruikt om doelgroepen te vormen en gerichte marketingcampagnes op te zetten.

Wettelijk conform werken

CRM-systemen ondersteunen bedrijven automatisch bij het voldoen aan wettelijke randvoorwaarden zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).